L - V : 08:00 - 20.00

Educația STEAM – ce este și cum se aplică

Ce este Educația STEAM?

,,STEAM este o abordare educațională a învățării care folosește Știința, Tehnologia, Ingineria, Arte și Matematică ca puncte de acces pentru ghidarea anchetei, dialogului și gândirii critice a elevilor.

Rezultatele finale sunt studenții care își asumă riscuri, se implică în învățarea experiențială, persistă în rezolvarea problemelor, îmbrățișează colaborarea și lucrează prin procesul creativ.”
Susan Riley, fondatoarea EducationCloset

Educația S.T.E.A.M.

Combină patru științe și arta a căror inițiale îi compun denumirea.

S- Sience (Știință)

T- Tehnology (Tehnologie)

E- Engineering (Inginerie)

A- Arts (Artă)

M- Mathematics (Matematică)

Rezultatul acestui mix de știință și artă propune un mediu de învățare atractiv pentru participanții la acest tip de educație, unde se pune accent pe aplicarea metodelor învățate în viața de zi cu zi.

Integrând conceptele educației STEAM, subiectele și standardele evaluării avem o modalitate de a schimba demersul procesului de învățare obișnuit.

Educația STEM se referă la predarea celor patru științe cu o abordare comună, introduce domeniul umanist, și anume artele, pentru o îmbunătățire și optimizare a procesului de învățare.

Artele sunt o piesă ce poate interconecta cele patru științe și permite integrarea mai multor tipuri de persoane în întreaga linie de învățare.

Artele au următoarea taxonomie:

  • arte vizuale cu referință la pictură, desen, sculptură, arte media, fotografie;
  • arte vizuale-arta spectacolului ce se referă la dans, teatru, muzică, activități de îndemânare și estetică;
  • științe umaniste și arte liberale.

De ce au fost create programele STEAM?

Programele STEAM au fost create pentru a forma viitori angajați care să ajute la creșterea industriilor bazate pe știință și tehnologie.

Și totodată pentru a oferi copiilor o educație complexă.

Particularități ale educației STEAM

Pentru mult timp cele patru științe (STEM) au fost preluate și predate copiilor ca elemente separate. Apoi a apărut acest tip de educație ce le-a împletit adăugând arta.

Cheia succesului în societate este să oferim copiilor cunoștințele și abilitățile necesare pentru a se descurca, chiar mai mult de atât, într-o lume ce se află într-o continuă schimbare.

Educația STEAM se concentrează pe procesul de învățare la fel de mult ca pe rezultate.

Educația STEAM a încorporat gândirea de tip design și procesul de proiectare pentru a oferi o soluție bazată pe abordarea rezolvării problemelor.

Oferă oportunități de învățare experiențială și oferă elevilor posibilitatea de a gândi critic și de a se autoeduca.

Copiii sunt pur și simplu provocați să preia o problemă și să o rezolve. Prin gândirea critică ei trebuie să își pună întrebări și să afle răspunsuri.

Greșelile sunt de apreciat în acest proces, deoarece reprezintă faptul că ceva nu a mers bine și va trebui să vedem ,,ce?”, dar să găsim și soluția potrivită. De aici înțelegem că acest tip de educație încurajează perseverența.

Copiii sunt încurajați să asculte opiniile celorlalți și să împărtășească cunoștințe.

Învață că pot sprijini lumea într-un mod pozitiv prin noile cunoștințe acumulate ce le vor pune în aplicare.

Puncte importante în predare

Profesorii ce predau acest tip de educație se ghidează după 6 pași.

1. Focus

În acest pas, profesorul selectează o întrebare esențială sau o problemă pe care o transmite elevilor. Acesta se concentrează ca întrebarea sau problema să fie bine focusată, clară și cu referință atât pe partea STEM, cât și pe arte.

2. Detaliu

Este pasul procesului în care se caută răspunsul sau rezolvarea problemei. Tot în această fază se găsesc corelații între mai multe domenii și implicit o mulțime de informații, abilități sau procese cheie pe care elevii trebuie să le adreseze deja.

3. Descoperirea

Este etapa în care profesorul poate analiza lacunele pe care le au elevii în abilitățile și procesele lor proprii.

Este faza care se referă la cercetarea activă și predarea intenționată.

4. Aplicarea

Partea cea mai distractivă este aplicarea. După ce elevii au toate informațiile și au analizat soluțiile actuale, ei pot începe să-și creeze propriile soluții și procese de rezolvare a problemei.

Aici utilizează abilitățile proprii, procesele și cunoștințele ce au fost acumulate în etapele anterioare.

5. Prezentarea

Această fază a procesului pune accentul pe împărtășirea cu ceilalți. Fiecare își expune părerea, exprimă un feedback și primește unul.

Este momentul când învață să ofere și să primească contribuții.

6. Legătura

Se referă la bucla ce închide activitatea. Este menită să dea elevilor posibilitatea de a reflecta asupra procesului lor și a feedback-ului primit.

Pe baza acestei reflecții elevi vor fi capabili să se autocorecteze și să îmbunătățească propriile abilități, deprinderi și cunoștințe.

Beneficiile educației STEAM:

  • trezește interesul elevilor prin faptul că împletește știința cu arta.
  • intervine în dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor.
  • elevii se implică în procesul de învățare.
  • împărtășesc cu ceilalți ideile proprii sau descoperirile, fac asta cu plăcere.
  • dezvoltă abilitățile de comunicare.
  • dezvoltă sentimentului de empatie.
  • dezvoltă participanții din punct de vedere cognitiv,
  • dezvoltă creativitatea și imaginația,
  • clădește baza unui viitor adult ce deține capacități, deprinderi și soluții,
  • formează ,”inovatori, educatori, lideri și cursanți ai secolului XXI.”

Diferența dintre Sistemul de Educație Tradițional și Educația STEAM

În ultimele decenii s-a înregistrat o evoluție în sistemele de învățământ.

Totul s-a schimbat, de la mediul fizic la curriculum, profesori, elevi, metode de predare și evaluare etc.

Aș dori să fac o paralelă între cele două metode de educație.

Sistemul de Educație Tradițional

  • programele nu sunt integrate.
  • copiii preiau informații separat de la fiecare disciplină și nu reușesc mereu să facă o legătură între ele.
  • elevii nu înțeleg de multe ori la ce le ajută unele discipline
  • intervine plictiseala.
  • este multă muncă individuală
  • nu se dezvoltă abilitățile necesare secolului XXI.
  • profesorii transmit cunoștințele însă nu le integrează într-un context mai larg, multidisciplinar.
  • examenele depind de memorare și nu se pune îndeajuns accent pe înțelegere.
  • nu există legătura clară dintre cunoștințele de la clasă cu viața reală.
  • clasele sunt amenajate fără să aibă ca bază feedback-ul etc.

Educația STEAM:

  • pune accent pe dezvoltarea abilităților specifice secolului XXI.
  • încurajează perseverența.
  • propune anteprenoriat în gândire.
  • încurajează lucrul în echipă.
  • profesorul acționează ca un mentor ce ghidează copilul spre dezvoltare.
  • profesorul organizează informațiile pe care le transmite elevilor într-un mod ușor de înțeles.
  • evaluarea se bazează pe proiecte, pe munca în echipă, pe cooperarea din timpul evaluării.
  • participanții sunt dornici de învățare.
  • sunt pregătiți să fie următoarea generație de anteprenori.

Educația STEAM este un proces structurat de integrare a științelor exacte și a artei, cu scopul de a forma viitori adulți inteligenți, ușor adaptabili societății și capabili de a pune în valoare cunoștințele acumulate pe întregul proces al educației în viitorul loc de muncă.

Alte informații despre PLEI, găsiți pe pagina noastră de Facebook și pe canalul de YouTube.

Distribuie

Autor: Ioana Luisa Chiș

Bună! Eu sunt Ioana. Mi-am dedicat ultimii 7 ani învățând cu și despre copii, urmând un liceu de profil pedagogic și cursurile Facultății de Psihologie și Științe ale Educației UBB Cluj, specializarea Pedagogia Învățământului școlar și preșcolar. În prezent sunt educatoare la PLEI – Centru de joacă educativă, unde mă simt ca acasă! Despre mine vă pot spune că ador să lucrez cu copiii, iar în timpul liber mă pasionează cititul, scrisul de orice fel și muzica.

Newsletter