Ce este educația Waldorf?
Educația Waldorf a fost numită și educația pentru libertate, acest lucru semnificând pregătirea copiilor pentru o gândire independentă și o educație completă.
Rudolf Steiner este numele celui care a creat acest tip de educație. El considera că elevii trebuie să participe la învățare activ, emoțional și rațional.
Întreaga poveste a școlilor și grădinițelor Waldorf a început în Germania – Stuttgart 1919 și până în prezent s-a extins în peste 80 de țări.
Scopul educației Waldorf
Scopul educației Waldorf este să pregătească micul om pentru următorul pas și anume viața de adult.
“Ei vor deveni niște adulți care vor face ceea ce trebuie să facă în lume.”
Este o revoluție a tuturor tipurilor de educație fiind diferită din foarte multe puncte de vedere. Modul de predare al conținuturilor, dar și materialele prin care cei mici experimentează învățarea, sunt puncte tari în dezvoltarea celor mici.
Fazele esențiale ale dezvoltării copilului
Educația Waldorf, consideră că în primii șapte ani de viață copilul trece prin anumite faze de dezvoltare.
- IMITAȚIA
În prima perioadă a celor șapte ani, copilul are capacitatea de a imita. Acesta reușește să imite aproape tot ceea ce observă în jurul său.
Astfel, mediul în care își începe dezvoltarea este esențial pentru întreaga viață.
El imită sunetele pe care le aude, cuvintele, gesturile, atitudinile și chiar valorile celor din jurul său.
- IMAGINAȚIA
Spre sfârșitul primilor șapte ani de viață, copilul dezvoltă o altă capacitate, aceea de a-și imagina diverse.
El își poate dezvolta această capacitate atâta timp cât i se oferă contexte care să îl provoace la imaginație.
Este etapa în care copilul se pregătește pentru o învățare formală. La sfârșitul acestei perioade copilul trebuie să fie gata de a intra în lumea gândurilor, pregătit să caute adevărul și să judece diferite aspecte și informații.
Cum este cadrul didactic al Educației WALDORF?
Cadrul didactic de tip Waldorf, trebuie să aibă capacitatea de a-i transmite copilului o stare de libertate pe care să o aibă în tot timpul explorării în lumea cunoașterii.
- Educatoarea reușește să provoace copilul la explorare, fără să-l facă să se simtă constrâns de actul învățării. Doar așa copilul își va dori să descopere și să învețe cât mai multe lucruri despre Univers.
- Pregătește copilul pentru partea grea care urmează prin activități asemănătoare cu activitățile adulților, folosind materiale specifice.
- Transmite informația clar și concret. Actul de predare-învățare se face prin experiențe.
- Gândește și concepe jocuri pentru dezvoltarea fiecărei părți a personalității copilului, precum și a corpului acestuia. Link către articol importanta jocului
- Face posibil actul predării într-un mod diferit, mult mai deschis și mai atractiv. Fiecare cunoștință este transmisă la vârsta potrivită.
- Promovează sănătatea mentală și activitățile sportive.
- Cultivă imaginația copiilor.
Curriculumul Waldorf
Ciclul anului este o baza activităților din grădinițele de tip Waldorf. Educatoarele împletesc anotimpurile în care se află cu jocurile în cerc, basmul și pregătirile pentru sărbătorile tipice din fiecare anotimp.
Sărbătorile au o față exterioară și una interioară. Cea exterioară este dată de legătura acestora cu ciclul anului, cu anotimpul și elementele comune dintre acestea.
Cea interioară este dată de procesele sufletești importante care sunt provocate de trăirile sociale și personale în timpul acestor sărbători și activități.
În urma celor spuse, trebuie să înțelegem că sărbătorile au mai multe scopuri:
- Formarea unor comportamente civilizate.
- Dezvoltarea socială.
- Respectarea și aprecierea naturii, precum și protejarea mediul înconjurător.
- Facilitarea unor trăiri profunde și pline de sens, care să le confere principii morale pregătindu-i pentru viață.
- Redescoperirea sărbătorilor străvechi într-un mod nou, potrivit omului modern.
- Învățarea unor cântece, poezii, basme, obiceiuri legate de sărbătoarea respectivă etc.
Exemple de sărbători: Sărbătoarea Recoltei, Lampioanelor (Toamna), Moș Nicolae, Moș Crăciun (Iarna), Carnavalul, 1 Martie, 8 Martie, Paștele (Primăvara) etc.
Ritmul săptămânii
Aproape tot ce se întâmplă în jurul nostru are un ritm propriu. De exemplu, ritmurile diurne, lunare, anuale sau chiar ritmurile organelor noastre și a schimbării celulelor din corp.
Inspirându-se din această profundă legătură dintre univers și om, Rudolf Steiner a introdus un ritm al educației armonioase și sănătoase a copilului.
Acest ritm este foarte important deoarece oferă copilului stabilitate, siguranță și elemente constante care le pot folosi drept repere.
Sistemul de predare care se practică în grădinița Waldorf este în epoci. Acest lucru înseamnă că aceleași conținuturi sunt predate timp de 2-4 săptămâni.
Fiecare epocă are activități specifice bine stabilite pe fiecare zi a săptămânii.
- Partea ritmică este cea prin care se solicită voința copilului(euritmia).
- Partea cognitivă se adresează intelectului.
- Partea de povestire se adresează simțirii.
Euritmia
În concepția lui Rudolf Steiner, euritmia este gimnastica pătrunsă de suflet.
Combină ritmul muzicii cu mișcările grațioase ale corpului.
Accentul este pus pe raportarea copilului la Univers ca întreg.
Ce transmite educația Waldorf ?
Denise Pope, lector la Stanford University, vorbește despre educația Waldorf și expune ceea ce le este transmis copiilor pe parcursul actului educativ:
- Să aibă grijă de corpul și mintea lor.
- Să se pregătească pentru viața de adult.
- Să învețe lucrurile de bază ale vieții, la început.
- Să fie pozitivi. Competitivitatea îi pot trimite spre negativitate, deci colaborarea este cheia pozitivității.
Prin educația Waldorf, copiii au parte de o copilărie frumoasă și benefică pentru ceea ce urmează în viața fiecăruia.
Ei primesc libertatea de a învăța într-un mediu plăcut și oportunitatea de a atinge toate tipurile de dezvoltare într-un mod armonios.
- Își dezvoltă toate tipurile de aptitudini, de la cele sportive, la cele muzicale, artistice, până la cele legate de științele exacte.
- Chiar dacă stilul de predare al științelor exacte este diferit de stilul obișnuit, asta nu înseamnă că este mai puțin bun. Ba chiar sporește interesul copiilor de a explora lumea științelor exacte și Universul întru totul.
- Copiii iau parte la activități care dezvoltă toate aceste aptitudini, puse în echilibru.
- Ei sunt învățați să se autoevalueze, să își pună întrebări.
- Se merge pe premisa de a face ceea ce iubești să faci.
- Pregătirea pentru viață nu se face doar pe o anumită parte, cum ar fi arhitectura, ci pe mult mai multe părți care oferă avantajul copilului de a se putea integra într-o multitudine de activități sociale, în orice sistem pe care îl va oferi viața.
- Are loc metacogniția, învățarea despre cum să învețe, iar mai apoi se pun bazele pentru ceea ce urmează în viață.
- Sunt îndemnați la a privi mereu partea plină a paharului.
Materialele Waldorf
O grupă de grădiniță Waldorf este construită astfel încât să se asemene mediului familial.
Materialele simple și sugestive, culorile care lasă imaginația să zburde, sunt de găsit în această grupă.
Tot ce se află în ea, este gândit spre dezvoltarea armonioasă a copilului mic.
Majoritatea obiectelor sunt din materiale naturale, precum lemnul, lâna, ceramica etc.
Jucăriile și obiectele sunt dispuse pe centre.
Casa păpușilor sau centrul Joc de Rol, pe care îl regăsim și în alte tipuri de educație, este plin de obiecte și jucării care doar sugerează fizionomia unei fețe.
De exemplu, păpușile sunt confecționate din pânză sau din alte materiale naturale.
Găsim căsuțe din lemn și animăluțe tot din material natural pictate sugestiv.
Obiecte identice cu cele pentru activitățile adulților, doar că aduse la dimensiunea potrivită lor.
La jocurile libere sau dirijate, folosesc materiale precum scoici, licheni naturali, plante, conuri de brad, pietre, bucăți de lemn, ghindă etc.
Toate acestea sunt aranjate pe rafturi, de obicei în coșuri de nuiele. Există și o mini-bucătărie, unde toate elementele sunt realizate din lemn, ceramică și metal, nicidecum plastic.
Un obiectiv bine structurat găsit ca material în grupa Waldorf, este masa anotimpurilor care se decorează în funcție de epoca săptămânii.
Ce propune, așadar, metoda Waldorf de educare a copiilor? Continua îmbunătățire și pregătire pentru viața de adult a acestora.
Lasă-ne un comentariu cu părerea ta despre educația Waldorf.
Împărtășește noi cunoștințe cu prietenii tăi printr-un simplu share! Și nu uita să dai un like paginii noastre de Facebook pentru mai multe noutăți.
Sursă imagine: Soraya Irving