Ce este atenția?
Atenția este definită ca fiind un mecanism de orientare, focalizare și fixare a conștiinței, asupra unui obiect, a unor sarcini, întrebări, probleme și altele.
Atenția copiilor nu este foarte bine dezvoltată în perioada timpurie, de aceea este esențial să intervenim în cultivarea acestei funcții.
Caracteristicile atenției
- Stabilitatea atenției
Această caracteristică se referă la menținerea atenției asupra unui subiect. Dacă acest subiect este static, de exemplu o vază pe o masă, stabilitatea atenției va fi mult mai scăzută.
De aceea stimularea atenției copiilor trebuie să fie dinamică, atât prin materialul prezentat cât și prin metoda de prezentare.
Dacă alegeți ca metoda de captare a atenției să implice limbajul, insistați ca exprimarea să fie clară, comunicarea să presupună cât mai multe gesturi, iar tonul vocii să fie unul potrivit.
- Intensitatea atenției
Se referă la gradul de concentrare pe care copilul îl poate exercita în momentul activității.
Poate fi influențat de factori perturbatori precum: starea de sănătate, interesul, atmosfera, sunete puternice, pasiunea pentru acea activitate etc.
- Volumul atenției
Volumul atenției la copii este mai mic decât la adulții ,care deja au formată această funcție.
Această caracteristică se referă la cantitatea de elemente la care copilul poate fi atent în același timp.
De exemplu, desenează și cântă în același timp. El este astfel atent și la tehnica desenului, la instrumentul cu care exercită această activitate, dar și la versurile cântecelului pe care le cântă cu un interes mai mare sau mai mic față de prima activitate, desenatul.
- Flexibilitatea atenției
Presupune deplasarea atenției de la un subiect la altul într-un interval de timp foarte scurt.
De exemplu: copilul pictează un curcubeu, din când în când își mută atenția spre exemplul pe care l-a pictat tatăl său.
- Distributivitatea atenției
Vizează capacitatea copilului de a face mai multe lucruri în același timp.
Formele atenției
Clasificarea aceasta este foarte complexă și se realizează după natura reglajului.
Voi aminti două dintre formele atenției:
- Atenția involuntară – se referă la concentrarea involuntară asupra unui stimul și nu necesită efort.
- Atenția voluntară – prezintă intenția copilului de a fi atent, provocat de cadrul didactic sau de coordonatorul activității. Aceasta depinde de interesul copilului și motivația pe care o are. Necesită efort.
7 Metode pentru captarea atenției
1. Coșul misterios
Este o metodă pe care o puteți folosi la începutul activităților din grădiniță sau de acasă, care cu siguranță va funcționa pentru a spori atenția.
În ce constă această metodă?
Aveți nevoie de un coș în care să puneți materialele didactice necesare și pe care să îl acoperiți.
Puteți introduce coșul misterios împreună cu o povestioară sau un cântecel care să ne anunțe de unde a venit coșul, cine l-a adus și cu ce scop.
Captarea atenției va avea loc în momentul descoperirii materialelor didactice din coșul misterios.
Această metodă vă va ajuta să mențineți atenția copilului pe tot parcursul activității. Dar este important să reveniți la ea de câte ori este nevoie și să scoateți pe rând ceva ce le va menține atenția.
O imagine, o minge, un obiect ce are legătură cu tema activității etc.
2. Marioneta
Aveți nevoie de o marionetă sau de o păpușă care să fie prezentă pe tot parcursul activității și care să vină cu un mesaj.
De exemplu: ea este păpușa Molly, a venit de pe tărâmul poveștilor să ne transmită un mesaj. Trebuie să fiți atenți (să fii atent), deoarece la final va trebui să răspundem întrebărilor pe care ni le va adresa Molly.
Prefaceți-vă că păpușa vă șoptește ce să spuneți. Ea trebuie amplasată la vedere pe tot parcursul activității.
Veți observa cât este de interesant pentru cei mici că o păpușă ia parte la învățare.
3. Ghicitoarea
Această metodă de captarea atenției se adresează copilașilor de grupă mijlocie spre mare. Este simplă și distractivă.
Trebuie doar să spuneți ghicitoarea pe tonul potrivit și să provocați copiii la răspunsul corect.
Atenție! Alegeți o ghicitoare care să se potrivească temei activității și vârstei lor.
Complicați ghicitoarea cu imagini sau obiecte.
4. Ghemul de ață sau metoda bine-cunoscută R.A.I. (Răspunde, Aruncă, Întreabă)
Captarea atenției prin această metodă se realizează ușor, practic și distractiv.
Aveți nevoie doar de un ghem de ață și întrebarea potrivită cu care veți începe activitatea.
Trebuie să puneți o întrebare pe baza activității sau a unei discuții, să aruncați ghemul de ață la următorul copil care va răspunde și va pune o întrebare următorului copil.
Este o metodă de învățare ce intră în categoria metodelor moderne. Este cu siguranță și o metodă de evaluare, dar va menține atenția copiilor pe tot parcursul activității.
5. Detectivi
Este o metodă de captarea atenției pe care o folosim în cadrul atelierelor de la PLEI și ne iese de fiecare dată.
Este vorba de introducerea într-o activitate cu un joc de-a detectivii.
Ascundeți în încăpere imagini/jucării/obiecte pe care copilul trebuie să le găsească. Puteți să implicați și jocul Rece-Cald-Fierbinte.
Puteți să concepeți sau să achiziționați materiale precum o lupă, precum și alte obiecte reprezentative activității.
Este o metodă care menține și dezvoltă atenția celor mici.
6. Îmi amintesc că…
Captarea atenției prin această metodă se realizează prin interacțiunea dintre cel puțin două persoane.
Copil-cadru didactic, copil-părinte, copil-copil, copil-grup de copii.
Aveți un timp de 60 de secunde (puteți să-l adaptați cum doriți, 20 secunde, 30 secunde) în care copilul va trebui să fie atent la fizicul celeilalte persoane, la haine, la încălțăminte și la expresia feței.
După secundele în care micuțul se concentrează să memoreze cât mai multe informații despre cealaltă persoană, vine momentul de a se întoarce cu spatele și a fi întrebat.
Ce culoare are bluza celeilalte persoane, zâmbea sau nu, cum sunt papucii din picioare, ce culoare are părul etc.?
Este un joc de concentrare, atenție și memorare. Prin această metodă veți interveni în dezvoltarea atenției și o veți capta copilului cu siguranță.
7. Pune degetul arătător pe nas
Este un joc de captare a atenției care antrenează copilul în mobilitatea atenției.
Dați sarcini precum: pune degetul arătător pe vârful nasului, pune mâna dreaptă pe genunchiul stâng etc. Este un joc care poate fi adaptat vârstei folosind termenii de dreapta-stânga sau înlocuindu-i cu obiecte.
De exemplu: dați copilului în mâna dreaptă o minge mică și în cea stângă un cub. Veți schimba sarcinile: pune cubul pe vârful nasului, du mingea deasupra capului etc.
Dezvoltă capacitatea de a fi atent, coordonarea mișcărilor și concentrarea.
Atenția este una din caracteristicile importante ale copilului care trebuie cultivată. De aceea trebuie să intervi în acest proces cu metode precum cele de mai sus.
Jocuri interesante găsiți în alte articole scrise de noi.
Pentru mai multe informații despre ce facem noi la PLEI, intrați pe pagina noastră de Facebook, vizitați-ne blogul în continuare și abonați-vă canalul nostru de Youtube. Cu siguranță veți găsi multe idei de captare a atenției la copiii de grădiniță.
Credit imagine: Caleb Woods.